معرفی محصول

تیوگلیکولیک اسید (Thioglycolic Acid) یک اسید آلی بی‌رنگ با فرمول HSCH2CO2H می‌باشد که دارای عامل اسید کربوکسیلیک و عامل گوگردی است. این ماده و مشتقات آن در بسیاری از صنایع مانند صنایع پلیمری و پلاستیک، آرایشی و بهداشتی، دارویی، رنگ و رزین، شوینده‌های صنعتی، اصلاح چرم و ضدخوردگی در خطوط نفت و گاز و …  مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ماده با درصد خلوص‌های مختلف (تا خلوص 95%) در شرکت تولید می‌شود.

کاربردهای تیوگلیکولیک اسید

تیوگلیکولیک اسید و مشتقات آن کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارند که در ادامه بیان شده است.

صنایع آرایشی و بهداشتی

تیوگلیکولیک اسید و مشتقات آن و همچنین برخی از استرهای این اسید در فرمولاسیون فر کننده‌ها و حالت دهنده‌های مو و برای تهیه کرم‌ها و پودرهای موبر استفاده می‌شوند. مشتقات اصلی مورد استفاده در این صنعت، آمونیوم تیوگلیکولات، پتاسیم تیوگلیکولات، سدیم تیوگلیکولات و کلسیم تیوگلیکولات هستند.

صنعت نفت و گاز

تیوگلیکولیک اسید در زمینه‌های مختلفی در صنعت نفت و گاز استفاده می‌شود:

  • به عنوان یک عامل کاهنده و کیلیت کننده برای محدود کردن ته‌نشینی Fe3+ در حین حفاری یا بهره‌برداری چاه.
  • در پالایش نفت، مرکاپتیدهای تیوگلیکولیک اسید به عنوان عوامل غیرفعال کننده در فرایند ترک خوردگی کاتالیزوری هیدروکربن‌ها عمل می‌کنند تا آلودگی کاتالیزورهای فلزی (Ni، Vو غیره) را محدود کنند.
  • تیوگلیکولیک اسید به عنوان یک افزودنی در فرمولاسیون‌های بازدارنده خوردگی برای محافظت از تجهیزات استفاده می‌شود.بازدارنده‌های خوردگی به طور مداوم به جریان سیال یا به یک چاه تولیدی تزریق می‌شوند.

پلیمریزاسیون

تیوگلیکولیک اسید یک عامل انتقال زنجیره بسیار موثر برای پلیمریزاسیون امولسیونی در محیط‌های آبی، به ویژه برای اسید اکریلیک و آکریلات‌ها است. اختلاط کامل تیوگلیکولیک اسید با آب یک مزیت در این فرایند است. همچنین تیوگلیکولیک اسید یک افزودنی برای فرمولاسیون روان‌کننده‌‌های بتن و لاستیک سازی محسوب می‌شود.

مواد شیمیایی

تیوگلیکولیک اسید به عنوان معرف برای تهیه مواد شیمیایی مختلف مانند آفت‌کش‌ها، علف‌کش‌ها یا برای برخی پلی‌تیول‌ها و تیو استرها استفاده می‌شود.

پردازش چرم

سدیم تیوگلیکولات قلیایی برای از بین بردن موها در مرحله آماده‌سازی (بیم هاوس) در صنعت چرم استفاده می شود. استفاده از این ماده به جای هیدروسولفید سدیم (NaSH)که ماده‌ای سمی و مضر است، به تولید‌کنندگان اجازه می‌دهد تا فرآیندی با منابع کارآمدتر و آلودگی کمتری داشته باشند.

فرمولاسیون‌های پاک کننده

تیوگلیکولیک اسید و مشتقات آن به دلیل توانایی ترکیب با فلزات، افزودنی‌هایی عالی در محلول‌های تمیزکننده به‌ویژه به عنوان پاک‌کننده‌های رینگ چرخ خودرو هستند.

عملیات استخراج و فلزکاری

تیوگلیکولیک اسید و مشتقات آن به عنوان عوامل کاهش‌دهنده در فرآیندهای فلوتاسیون برای جداسازی فلزات با ارزش از سنگ معدن در عملیات استخراج استفاده می‌شود. مشتقات تیوگلیکولیک اسید جایگزین ایمن‌تری برای روش سنتی هیدروسولفید سدیم (NaSH) است. همچنین تیوگلیکولیک اسید یک افزودنی برای فرمولاسیون پوشش‌دهی برای تمیز کردن سطوح فلزی و محافظت در برابر خوردگی و سایر آسیب‌ها است.